#VIATACUCOPII

Cum ținem copiii departe de alimentele dăunătoare?

Scris de Ela Crăciun la 07 aprilie 2015

Cei 7 ani de acasă vor forma, și în cazul nutriției, viitorul om

Nu cred să existe părinte care să nu fi fost sau să nu fie frământat la ordinea zilei de întrebarea: “Ce ar trebui să mănânce copilul meu?”. Cu toate schimbările și dezbaterile din jurul fiecărui aliment, întrebarea poate deveni obsesivă de la o zi la alta. Îi dau voie să mănânce dulciuri? Cât? Cum? Oare pot controla cu adevărat ce mănâncă la școală sau la grădiniță? Cum mă asigur că are o alimentație echilibrată, din care să nu îi lipsească nutrienții esențiali? Recunosc că, deși, odată cu experiența de mamă, m-am familiarizat cu anumite răspunsuri, nu ezit să merg constant la specialist și să pun întrebările care mă frământă în privința dietei copiilor. M-a ajutat să mă luminez și de această dată nutriționistul Ruxandra Pleșea.

În topul mâncărurilor preferate de copii se vor regăsi:

  •  dulciurile
  • ciorbițele
  • pastele făinoase și pizza
  • mâncărurile cu carne (șnițelele, cremwurstii și carnea procesată)
  • cartofii prăjiți

Desigur că noi, părinții, nu suntem deloc mulțumiți cu această stare de fapt și vom încerca mereu din răsputeri să îi ținem departe de aceste alimente considerate, de altfel, toxice. Mai ales că, așa cum știm, consumul exagerat de dulciuri și cereale rafinate duce foarte repede la obezitate și la toate complicațiile sale, încetinirea creșterii în înălțime și o inteligență mai slab dezvoltată, izolare socială și depresie. Mâncarea sănătoasă duce direct și dovedit la o imunitate mai bună, la  un grad mai mare de inteligență, de creativitate și dezvoltare emoțională: “Atentie, este foarte important să nu exagerăm în nicio parte. Copiii pot mânca din când în când dulciuri cât mai hrănitoare precum prăjituri inspirate din bucătăria raw vegană, dulciuri preparate cu cereale integrale, cu fructe uscate sau proaspete, cu semințe, nuci și grăsimi de calitate precum untul sau uleiul presat la rece sau avocado. Căutați prin cărțile de bucate mai vechi sau mai noi variante de dulciuri și distrați-vă săptămânal în bucătărie alături de micuții voștri.  Distracția le va fi de folos lor și copiilor lor pentru tot restul vieții!”, ne încurajează nutriționistul.

Cei 7 ani de acasă vor forma și în cazul nutriției viitorul om

Atâta vreme cât copiii sunt mici și nu au bani de buzunar este foarte ușor să îi ținem departe de dulciuri sau de cartofi  prăjiți. Pur și simplu nu le oferim aceste preparate decât cu măsură, la petreceri, eventual, și nici nu le depozitam în casă sau cămară pentru propriul “festin”. Când copiii merg la școală, însă, lucrurile se pot complica pentru o perioadă. Copiii vor fi curioși să guste dulciuri de la prietenii lor, se practică schimbul de mâncare la școală: “În această etapă, este bine să nu le interzicem categoric anumite alimente deoarece copiilor le va produce o mare frustrare și o tulburare de comportament alimentar. Este înțelept să-i lăsăm să mănânce din când în când, în afara casei, și lucruri nepermise fără să facem un permanent scandal. Dacă acasă va fi valorizată mâncarea de calitate și aceasta le este oferită constant copiilor, aceștia o vor prefera în final și vor dezvolta un comportament alimentar sănătos pentru tot restul vieții. Cei 7 ani de acasă vor forma, și în cazul nutriției, viitorul om.”

Întotdeauna vor exista și variante sănătoase de a înlocui alimentele interzise. Dacă alocăm puțin timp gătitului, le putem face copiilor dulciuri de casă, mult mai sănătoase decât variantele din comerț: folosim untul la prepararea dulciurilor și în niciun caz margarina dăunătoare, în locul făinii albe putem folosi făină integrală pentru biscuiți și prăjituri, putem folosi fructe uscate hidratate pe post de zahăr și niciodată îndulcitori artificiali, coloranți și arome artificiale. Pastele integrale preparate cu multe legume și verdeață alături de brânză sau carne sunt o alternativă la cele rafinate/albe preparate cu sosuri și atât. Cartofii copți cu mirodenii sau șnitelul preparat cu pesmet la cuptor sunt alternative potrivite pentru cartofii prăjiți și carnea prăjită.

 

Photo Credits: www.telegraph.co.uk/ www.ooll.in

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

--