#TIPS&TRICKS

Ești o persoană care se înfurie din orice? Iată cum poți ține în frâu un comportament cu potențial distructiv

Scris de Ela Crăciun la 13 aprilie 2016

Furia, ca efect sau consecință a unor stimuli, reprezintă o capacitate sănătoasă a organismului prin care persoana în cauza poate defula sentimente sau clarifica situații care au determinat descărcarea nervoasă. Trebuie să știm că furia nu este programată, motiv pentru care, de cele mai multe ori, nu o putem ține sub control.

Exprimarea somatică a furiei: înroşirea fetei, încruntare, strângerea pumnilor, ţipete etc. Toate acestea sunt însoţite de o activitate hormonală crescută: se secretă adrenalina, creşte frecvenţa bătăilor inimii şi a tensiunii, determinând formarea cheagurilor de sânge. Modul cel mai sănătos de a gestiona furia nu este exprimarea ei explozivă sau reprimarea, ci exprimarea calmă, coerentă.

Un acces de furie poate să rupă relații, sau să clădească noi începuturi. Ce se întâmplă când ai nervi, cum depăşeşti momentul şi cum faci din furie ceva pozitiv? Scopul furiei este acela de a descărca, de a elibera de tensiuni și a căuta o ieșire dint-o situație încâlcită. Poate să aducă schimbări pozitive, atunci când este folosită și dozată corect.

Când ne lovim de furia necontrolată, furia pe alte motive decât cele invocate, furia îndreptată împotriva persoanelor nepotrivite sau un sentiment constant de furie, putem considera că nimic bun nu iese dintr-o astfel de situaţie.

Când nevoile nu sunt satisfăcute în mod repetat, sau amânate, se instalează acest sentiment de furie. Nevoile nesatisfăcute nu pot fi negate şi vor fi până la urma duse la bun sfârşit, fără a se considera că satisfacerea tuturor nevoilor este un ideal, ci o normalitate.

Controlarea furiei nu îți va părea ceva firesc la început, până când comportamentele de control şi temperare ale furiei vor deveni deprinderi. Este nevoie de exerciţiu şi încercări repetate de a conştientiza momentul în care furia te copleşeşte.

Modalităţile de rezolvare ale angoaselor şi problemelor reale sunt proprii fiecărui individ şi nu sunt determinate neapărat de furie. Însă imboldul oferit reprezintă momentul conştientizării problemei, iar de aici lucrurile vor merge mai simplu. Rezolvarea problemei implică reconsiderarea situaţiei şi a altor factori.

Riscul de infarct e asociat cu exploziile emoţionale, cu momentele-limită foarte intense, soldate cu un consum energetic mare.

A te manifesta înseamnă a fi liber; dacă simţi sentimente de furie, găsește modalități corerente de manifestare.

furie

Relaționează empatic cu cei cu care porți discuții sau negociezi.

Furia reprimată poate să determine grave dezechilibre în plan psihic şi somatic.

Înțelege că eşti vulnerabil și că sentimentele pe care le trăieşti sunt generate de lipsa de valorizare.

Atunci când te enervezi, încearcă să aduci în atenţia ta imagini despre tine cu situaţii în care te-ai simţit valoros.

Judecata nu este un aliat atunci când eşti furios. Aceasta amplifică ceea ce este negativ şi distorsionează dimensiunea unei situaţii.

Furia modifică percepţia, te face să ignori anumite aspecte, iar pe altele să le exagerezi.

Trebuie să faci efort pentru a înţelege punctele de vedere ale celorlalţi. Când eşti mânios, subiectul furiei devine demn de dispreţ.

Furia nu trebuie justificată, este necesar să gândeşti în perspectivă, dincolo de momentul prezent.

Fii conştient de resursele fizice şi psihice. Suntem furioşi atunci când suntem obosiţi, bolnavi, confuzi, preocupaţi, distraşi, copleşiţi, flămânzi.

În final, nu te învinovăţi! Atunci când încerci să te concentrezi pe calităţile partenerului este greu ca, în acelaşi timp, să şi acuzi.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

--