#VIATACUCOPII

Top alimente care întăresc imunitatea copiilor

Scris de Ela Crăciun la 06 noiembrie 2014

Starea sistemului imunitar al copiilor este dependentă de imunitatea mamei

Una dintre preocupările mele de când am devenit mamă este să le ofer copiilor mei, pe lângă o educaţie frumoasă, o alimentaţie sănătoasă care să le acopere necesarul de vitamine. Acum că vremea s-a schimbat, sunt atentă să le ofer o alimentaţie care să le întărească sistemul imunitar deoarece această perioadă de tranziţie, în special cea de la cald la rece, specifică anotimpului toamnei, reprezintă un stres suplimentar pentru organismul nostru, dar mai ales pentru cel al copiilor, care trebuie să se adapteze la noi condiţii atmosferice.

Tot acum cei mici trebuie să facă faţă atacului diferiţilor agenţi patogeni ce favorizează în această perioadă o incidenţă crescută a infecţiilor, în special respiratorii.

Eu am grijă să nu le lipsească copiilor mei din alimentație următoarele:

  • legumele şi fructele toamnei, bogate în vitamine, minerale, enzime, aminoacizi, antioxidanţi (morcov, conopidă, sfeclă,broccoli, dovleac, spanac, struguri, mere, pere, castane, prune)
  • peşte şi ulei de peşte
  • fructe şi seminţe oleaginoase: nuci, alune de pădure, fistic, seminţe de in, de susan, de chia, sursă importantă de acizi graşi sănătoşi
  • lactate
  • siropuri naturale presate la rece din cătină, afine, măceşe, coacăze. Pentru că am descoperit cât de bune sunt condimentele (http://www.elacraciun.ro/condimentele-dau-valoare-vietii/), folosesc cimbru, busuioc, ghimbir, fenicul, mentă, rozmarin, care conţin substanţe cu rol antiseptic, revigorant, stimulator.

Dr. Ruxandra Constantina (http://www.drconstantinaruxandra.ro/), medic specialist medicină familie, competenţă apifitoterapie, biorezonanţă, iridologie mi-a spus ce ar trebui să fac pentru a întări sistemul imunitar al copiilor. Sfaturi pe care le împart cu voi: „Starea sistemului imunitar al copiilor, adică capacitatea naturală a organismului de a se apăra de tot ce înseamnă infecţie (cu bacterie, virus, ciupercă, paraziţi), sau corp străin- este dependentă în primul rând de imunitatea mamei, pe care o transmite copilului prin placentă şi apoi prin intermediul laptelui matern(de aici, importanţa alăptării la sân cel puţin 6 luni, dar şi a sănătăţii mamei care alăptează (stil de viaţă sănătos, alimentaţie naturală, renunţarea la obiceiuri nocive, utilizarea unor produse de îngrijire personală ce au în compoziţie doar extracte naturale)”.

Așa a început doamna doctor povestea despre imunitate.

Top alimente care întăresc imunitatea copiilor

Cele mai la îndemână metode prin care putem întări sistemul imunitar al celor mici sunt preparatele ce conţin plante cu proprietăţi imunostimulatoare şi imunomodulatoare. Eu sunt atentă să le aleg pe cele care conţin echinaceea sau ulei de chimen negru. Acestea au efecte antibiotice deosebit de puternice, dar fără efectele adverse cunoscute ale antibioticelor clasice (propolis, uleiuri esenţiale de brad, pin, eucalipt, scorţişoară, te-tree, cimbru). Alesia le primeşte foarte bine pentru că sunt sub formă de siropuri cu gust plăcut şi mult mai uşor acceptate de către copii.

„Să nu uităm de importanţa unei hidratări corecte – este bine să obişnuim copiii să bea ceaiuri călduţe (din fructe de pădure, din citrice, din fructe exotice, sau ceaiuri medicinale în cazul unor îmbolnăviri), îndulcite cu miere de albine naturală care, prin conţinutul ei deosebit de valoros (glucoză, fructoză, enzime, vitamine, săruri minerale, acizi organici), are proprietăţi de stimularea a imunităţii generale, antibacteriene şi antivirale, vitaminizante”, adaugă Dr. Ruxandra Constantina.

Am rugat-o pe dna dr. să ne facă și un top al alimentelor care nu ar trebui să lipsească din alimentaţia zilnică/săptămânală a unui copil:

  • lactatele, şi în special sana, chefir, iaurt natural (exclus cel cu fructe, bucăţile de fructe, ca şi nucile, stafidele, afinele sau alte fructe pot fi adăugate de noi în iaurt), conţin probiotice, adică acele bacterii bune care asigură o bună imunitate la nivel digestiv, dar şi general
  • usturoiul, ceapa – au acţiune antiseptică şi dezinfectantă; inhibă dezvoltarea multor bacterii, virusuri şi ciuperci; pentru a-şi menţine capacitatea imunostimulatoare, ele trebuie consumate în stare crudă
  • sfecla roşie, cu efecte detoxifiante, vitaminizante şi mineralizante, tonifiante, antianemice şi imunostimulatoare; se poate consuma crudă, în salate sau coaptă
  • dovleacul, sursă foarte bogată de beta-caroten, este un antioxidant ce creşte capacitatea organsimului de a se apăra contra infecţiilor; conţine totodată şi alte vitamine antioxidante-vitamina C, vitamina E, fier, magneziu, calciu, fosfor; seminţele sunt o sursă valoroasă de grăsimi sănătoase
  • fructele de pădure, una dintre cele mai bune surse de vitamina C, vitamina A, vitamine din grupa B, minerale, de antioxidanţi ce întăresc imunitatea şi sănătatea organismului, menţin tonusul fizic şi psihic

Sfaturile doamnei doctor, dar și atenția pe care o acordăm acestui aspect important din viața copiilor nostri, ne ajută să evităm urmările unui sistem imunitar deficitar pe termen mediu şi lung:

  • apariţia infecţiilor respiratorii
  • apariţia bronşitei, traheobronsită, laringită, sinuzită, pneumonii şi alte afecţiuni grave
  • tulburări de creştere
  • anemie
  • otită
  • sinuzită

Aşadar, dragilor, aveţi grijă la acest aspect deoarece un sistem imunitar scăzut în copilărie poate avea urmări foarte grave în adolescenţă şi la maturitate. Şi cum bine spune un proverb, e mai bine să prevenim decât să tratăm! 🙂

 

Photo Credits: www.thedailymeal.com

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

--