#LA DOCTOR

Top 10 alimente de evitat ca să fim mai…energici

Scris de Ela Crăciun la 11 mai 2015

Vine vara, bine-mi pare! Da, dacă am energie şi pot face tot ceea ce îmi doresc. E primăvară, e soare, bate vântul, e o stare de bine şi aştept vacanţa 🙂 Îmi place anotimpul ăsta, deşi sunt mici detalii care îl fac uneori tare greu de suportat. Ca, de exemplu, faptul că schimbarea de temperatură îşi pune amprenta aspra stării mele de spirit. Uneori sunt foarte energică, alteori mă simt foarte obosită şi nu am chef de nimic. O vreme am dat vina pe astenia de primăvară. Dar se pare că alta ar fi cauza pentru care eu mă moleşeam şi nu mai aveam niciun spor indiferent de ce făceam: alimentele pe care le consumam.
Astfel, tot vorbind despre această problemă cu oamenii din jurul meu, am aflat de la prietena mea, nutriționistul Ruxandra Pleșea,  că secretul stă în ceea ce mâncăm şi bem, mai ales în această perioadă în care ar trebui să consumăm mai ales alimente care să ne dea energie.
Top 10 alimente de evitat ca să fim mai...energici
Ruxandra mi-a făcut un top 10 al alimentelor care ne seacă de energie şi ne secătuiesc de puteri.
  1. Bomboanele, adevărate „bombe calorice”, nu doar că îngraşă, dar dacă crezi că îţi dau energie, să ştii că doar te amăgeşti. În realitate, bomboanele oferă pe moment energie, dar la scurt timp după ce le mănânci, starea de oboseală este şi mai accentuată: „Nivelul de zahăr din sânge creşte, eliberează insulina într-o cantitate destul de mare, că apoi să te simţi epuizat”, spune medicul nutriţionist.
  2. Sucurile din comerţ, acidulate, ca şi bomboanele, conţin foarte mult zahăr. Au acelaşi efect ca şi dulciurile, cresc nivelul insulinei din sânge, ca mai apoi să te simţi foarte obosit. Ba mai mult, nutriţioniştii spun că atacă smalţul dinţilor şi cresc foarte mult riscul de obezitate. 
  3. Brioşele şi toate prăjiturile, mâncate mai ales după ora prânzului, nu fac altceva decât să inducă în organism o stare de moleşeală. Conţinând grăsimi şi zaharuri, iar asemenea produselor de patiserie, îţi „mănâncă” energia.
  4. Carneacu excepţia celei de peşte sau de pui (puiul să fie de ţară – altfel, apar alte probleme foarte grave) trebuie evitate: „Carnea roşie şi, în general, orice tip de carne neesită mai mult timp pentru a fi digerată, de aici şi starea de oboseală, lenea aceea specifică meselor încărcate, în urma cărora nu ai mai face nimic, decât să dormi”, este de părere dr. Pleșea.
  5. Semipreparatele sunt nule din punct de vedere al vitaminelor, al nutrienţilor, mineralelor. Nu este de mirare de ce nu ai energie după ce consumi semipreparate. Nu vitamine, nu energie!
  6. Evită alimentele prăjite deoarece conţin grăsimile saturate care necesită un efort mare pentru a le elimina în timpul digestiei. „Starea de oboseală nu trebuie să ne surprindă după ce mâncăm alimente prăjite. Uleiurile şi grăsimile nu pot fi digerate şi atât timp cât sunt în organism, ne simţim fără energie.”
  7. Pâinea albă „conţine carbohidraţi cu indice glicemic ridicat, nu conţin fibre care menţin starea de saţietate. Alege în loc de pâinea albă una neagră, dacă se poate una făcută de tine în casă, din făină integrală şi seminţe. O felie te va sătura şi îţi va da şi energie.
  8. Cafeaua nu ne energizează aşa cum am fi tentaţi să credem, ci doar ne oferă energie pentru moment. Efectul este fix acelaşi ca şi în cazul bomboanelor sau al altor produse bogate în zaharuri. Efect de moment, apoi starea de oboseală se instalează şi mai puternică.
  9. Bananele conţin magneziu care este (şi) un relaxant muscular. Aşadar, consumă bananele după amiaza când pleci de la birou şi nu mai este nevoie să fii în „priză”. În prima parte a zilei, bananele te moleşesc.
  10. Orezul şi cartofii, ca şi în cazul pâinii, conţin carbohidraţi cu indice glicemic mare, iar la scurt timp după ce mănânci, te simţi lipsit de putere şi energie.
Evident că tot ceea ce mâncăm sau facem are efecte asupra stării noastre. De aceea este mai bine să conştientizăm, să facem alegerile sănătoase şi să prevenim decât să tratăm. Şi să nu uităm că orice este bun în cantitate mică, poate deveni dăunător în cantitate mare. Cu alte cuvinte, trebuie să avem grijă la execese. Cumpătarea este unul dintre secretele unei sănătăţi bune şi ale longevităţii, după cum spun medicii.

 

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

--