#DIETA

Cum şi ce mâncăm în vacanţă?

Scris de Ela Crăciun la 31 iulie 2014

Echilibrul şi cumpătarea sunt cheia unei vieţi sănătoase pe tot parcursul anului

Viaţa fără diete, regimuri de slăbire sau măcar întreţinere ar fi, cel puţin, mai liniştită şi mai frumoasă. Nu ne-am mai bate capul cum să mâncăm, în ce cantităţi şi când. Realitatea însă, este cu totul şi cu totul alta. Şi nu cred să existe femeie care să nu se fi gândit la silueta sa, cel puţin o dată în viaţă. Multe şi-au făcut din asta un ritual de viaţă. Iar vacanţa este perioada în care pofticioşii consideră „că-şi pot face de cap”. Că este acesta un punct de vedere sănătos ori este o capcană, ne va lămuri medicul nutriţionist dr. Ruxandra Pleşea.

Pe perioada verii, a vacanţei mai precis, oamenii devin mai delăsători când vine vorba de dietă şi mâncat sănătos. Explicaţia este cât se poate de simplă: „În materie de “dietă”, răspunsul este afirmativ. De obicei, persoanele care urmează diete stricte şi frustrante abia aşteaptă să găsească un motiv să le termine, iar acest lucru este firesc deoarece atât emoţional, cât şi din punct de vedere al aportului de nutrienţi, organismul uman îşi cere dreptul la echilibru şi normalitate. Oricâtă voinţă am avea să urmăm o dietă restrictivă, aceasta este sortită eşecului, deoarece intervine instinctul de conservare ce nu mai ţine cont de voinţa noastră. Vacanţa este, prin definiţie, asociată cu relaxarea şi atunci slăbeşte şi voinţa, bunătăţile culinare apar la tot pasul şi este imposibil, practic, să mai continuăm dieta.”

Cum şi ce mâncăm în vacanţă? - www.elacraciun.ro

Am mai spus şi cu alte ocazii că echilibrul şi cumpătarea sunt cheia unei vieţi sănătoase. Iar când ne referim la „mâncatul sănătos”, pe lângă echilibru, este nevoie să consumăm alimente din toate grupele alimentare. Doamna dr. Ruxandra Pleşea ne explică de ce este bine să fim cumpătaţi: „În aceste condiţii, nu ne confruntăm cu frustrări de ordin emoţional, acest stil de viaţă este uşor de abordat pe termen lung, persoanele care mănâncă echilibrat acasă se confruntă cu mult mai puţine pofte de nestăpânit, mai ales în vacanţă. Pentru pasionaţii mâncatului sănătos, vacanţa este şi un prilej să încerce noi preparate din legume şi ingrediente sănătoase cu specific local, ei pot practica cu adevărat arta culinară.” Şi un sfat foarte preţios venit din partea nutriţionistului este „să nu urmaţi niciodată o dietă foarte restrictivă chiar înainte de vacanţă cu mese „all inclusive” deoarece veţi simţi un impuls de necontrolat de a devora toate prăjiturile de la bufet pe motivul că „e vacanţă”, dar şi din cauza datoriei de nutrient pe care o aveţi către organism. Această abordare este drumul sigur către câştig ponderal şi apoi placa turnantă către o nouă dietă restrictivă de slăbire. Aţi observat deja tiparul efectului yo-yo…”

Şi mai este ceva ce ar trebui să reţinem în această perioadă în care plecăm în vacanţă. Psihologii spun că este sezonul în care există o mare probabilitate să lăsăm emoţiile să primeze şi, în funcţie de acestea, să adoptăm şi comportamentul alimentar ce le reflectă: „După o mare frustrare acumulată acasă, vom dori să mâncăm exagerat. Dacă vacanţa furnizează şi plăceri rafinate intelectuale sau de ordin spiritual, sportiv, atunci plăcerea mâncatului va trece pe plan secund. Dacă, însă, vacanţa se însoţeşte de plictiseală, inactivitate şi companie neplăcută, atunci sunt şanse mari să ne refugiem în mâncare…îngheţata şi berea sunt la un pas distanţă”, spune aceştia.  „La nivel mental, relaxarea este de scurtă durata, imediat după un episod nesăbuit, apare şi dezamăgirea, autoblamarea, scăderea respectului de sine. Cele mai ambiţioase persoane resimt greu aceste scăpări şi unele chiar ajung în timp să se confrunte cu temutele tulburări de comoprtament alimentar (anorexia, bulimia). Persoanele mai puţin rigide vor avea doar câteva kilograme în plus pe care este bine să le combată cât mai repede cu mici schimbări în alimentaţie şi în niciun caz cu măsuri drastice ce-i vor predispune la pierderea controlului şi la alte viitoare exagerări culinare.”

Echilibrul şi cumpătarea - www.elacraciun.ro

Şi, ca să nu ne stricăm concediul tocmai din cauza mâncatului, ar fi bine să ţinem cont de câteva principii pe care oricine le poate pune în practică:

  • Să nu uităm de hidratarea cu apă: excludeţi sucurile de orice fel deoarece ascund multe calorii. Când simţim nevoia de ceva dulce, ar fi mult mai înţelept să ne bucurăm de o prăjitură decât de un lichid dulce care nu conferă saţietate pe termen lung şi nici nu combate setea cu succes.
  • Jumătate din hrana noastră zilnică trebuiesă fie reprezentată de legume (salate, ciorbe, legume gătite sau proaspete)
  • In farfurie trebuie să avem jumătate legume, de preferat, crude, la grătar sau înăbuşite. În acest fel, ne va fi greu să asociem cantităţi mari de carne sau de amidonoase.
  • Săriţi întotdeauna peste felurile de mâncare ce conţin cuvântul prăjit sau pane. Alegeţi mereu preparatele la grătar, coapte, fierte, sote.

La final, medicul nutriţionist ne-a făcut si un plan de meniu pentru vacanţă: „Micul dejun obligatoriu trebuie să contină legume ce pot sta alături de ouă sau brânzeturi slabe, pâine integrală în loc de pâine albă. Cerealele integrale cu fructe sau cu iaurturi simple pot constitui şi acestea un mic dejun sănătos. Apoi, la mesele de prânz şi seara primul pas este tot acelaşi, de a ne asigura legumele (salate, legume la grătar, ciorbă de legume) la care putem asocia cantităţi moderate de carne, paste, orez şi neapărat peşte proaspăt la grătar”, adaugă aceasta. Aşadar, să avem o vară sănătoasă şi gustoasă! 🙂

--