#VIATACUCOPII

Cum ne educăm copiii prin joc eficient şi distractiv?

Scris de Ela Crăciun la 23 septembrie 2014

„Nu ne oprim să ne jucăm pentru că imbătrânim , ci imbătrânim pentru că incetăm să ne mai jucăm”

George Bernard Show

Joc, Distractie, Educatie

Când ai acasă un copil, peste tot vezi numai jucării. Iar dacă copilul este mai măricel, camera lui e plină de jocuri. Numai cine are ştie ce spun. Iar când ai acasă doi sau mai mulţi copii, oriunde te uiţi vezi jocuri şi joculeţe, care mai de care mai colorate, mai mari, mai interesante, şi nu în ultimul rând, mai scumpe. Cu toate acestea micuţul vrea mereu altele şi altele. Pe unele le uită, pe altele le rătăceşte, de altele se plictiseşte, mai sunt şi unele care odată cu trecerea timpului nu mai sunt potrivite de vârsta celui mic. Şi, în final, ca orice părinte care se gândeşte la educaţia copilului, te întrebi…

Jocuri educative pentru copii

…care sunt cele mai bune şi mai recomandate jocuri pe care merită să le cumperi şi de ce?

Se ştie că prin joc copiii îşi pot dovedi capacităţile de memorare, perspicacitate, logică, atenţie, agerime, spiritul de echipă şi competiţia (în sensul ei pozitiv). Ca să ne lămurim, noi părinţii, cum stau lucrurile când vine vorba despre beneficiile pe care le pot avea şi cei mici şi cei mari de pe urma acestei activităţi relaxante numită joc, am stat de vorbă cu dna Sanda Nicoleta Popescu, directorul Centrul Amadeus IQ, specialist în cererea şi oferta de jocuri.

De ce sunt copiii atât de mult atraşi jocuri?

Dna. Popescu ne explică: „primul semn al inteligenţei la copil, încă din perioada intrauterină, apoi imediat după ce se naşte şi chiar pe parcursul întregii existenţe umane, se consideră a fi activitatea ludică, în toate formele ei, de la gestul de a se juca cu mâinile, degetele în scopul cunoaşterii la nivel senzorial, până la jocuri complexe în ideea găsirii unor soluţii la probleme. Jocul dezvoltă spiritul inventiv şi creator al copiilor, le stimulează interesul pentru activitatea cognitivă, contribuie la educarea spiritului colectiv. Jocurile, organizate şi desfăşurate metodic, au o valoare formativă deosebită, ducând la deprinderi trainice şi la un progres evident al proceselor psihice, al nivelului intelectual al copiilor, sporeşte interesul pentru a descoperi noutăţi din diferite domenii conexe. Datorită laturii lui instructive duce la dezvoltarea gândirii, imaginaţiei şi creativităţii. Reuşita jocului, fie că se desfăşoară individual, pe grupe sau echipe, presupune cunoaşterea din timp de către copii a unor reguli pe care trebuie să le aibă în vedere pe tot parcursul desfăşurării jocului”.

Ca mamă aş fi tentată să spun că cele mai interesante jocuri sunt cele cu valenţe informative şi formative, adică acele jocuri care contribuie la dezvoltarea armonioasă a copilului din toate perspectivele. Am mai auzit ceva păreri ale altor mămici cu care mă întâlnesc în parc sau la locul de joacă şi îmi spuneau că, din punctul lor de vedere, cele mai interesante jocuri sunt cele care îl captează pe copil, care îl ţin ocupat cât mai mult timp până ce reuşesc să termine ce au de făcut în casă (gătit, spălat, călcat, curăţenie sau chiar câteva momente de linişte). Şi, dacă ar fi să întrebăm şi pe cei mici care sunt cele mai interesante jocuri, cu siguranţă răspunsurile lor ar depinde de vârstă, interes, prietenii cu care se joacă. De regulă copiii îşi doresc jocuri pe care le văd la alţi copii sau sunt prezente zilnic în reclame la TV. Părintele este cel care trebuie să facă o selecţie asupra jocurilor la care va avea acces copilul.

Directorul Centrul Amadeus IQ spune că „fiecare copil este atras de jocurile care îi suscită interesul către un anumit domeniu pe care îl preferă. În funcţie de vârstă, influenţele mediului în care se dezvoltă, copilul se va îndrepta către un anumit tip de joc. De foarte multe ori însă, copiii se îndreaptă către jucării care au devenit „celebre” pentru că sunt prezente adesea în reclame sau pentru că sunt exponentul unui film îndrăgit. Tendinţa copiilor este de a se îndrepta mai degrabă către o jucărie decât către un joc (vorbim de vârsta prescolară şi şcolară mică), apoi treptat copilul este atras şi de jocuri. Copiii preferă însă, la orice vârstă, mai mult jocurile pe computer sau aplicaţiile create pentru tablete, telefoane etc.”
Mă simt obligată să vă atrag atenţia aupra jocurilor virtuale deoarece constituie un mare dezavataj. Pe de o parte, la vârste foarte fragede, jocurile virtuale îl lipsesc pe copil de posibilitatea de a mânui piese de joc, de a simţi forma, într-un cuvânt de a-şi dezvolta dexteritatea, musculatura fină a mâinilor. Pe de altă parte să nu uităm că a petrece un timp îndelungat în faţa computerului sau chiar al telefonului, tabletei nu este foarte sănătos. Este şi unul din motivele pentru care rata de obezitate infantilă a crescut considerabil în ultimii ani, de când jocurile virale au devenit foarte populare în toată lumea. Sociologii spun că un alt mare dezavantaj al jocurilor pe computer este lipsa interrelaţionării verbale, nonverbale, paraverbale a copilului cu alte persoane. Copilul este singur în faţa calculatorului (partenerul său de joc), fără să scoată vreun cuvânt, fără să interacţioneze social. Acest lucru îl va face să aibă un comportament aparte, copilul va deveni mai puţin sociabil şi chiar retras.

Directorul Centrul Amadeus IQ, spune că „jocul este cea mai bună „invenţie” a omenirii. Jocul are atât de multe valenţe educative încât este util şi plăcut la orice vârstă, este practicat în orice domeniu şi agreat de oricine.”

George Bernard Show spune „ Nu ne oprim să ne jucăm pentru că îmbătrânim, ci îmbătrânim pentru că încetăm să ne mai jucăm”. Aşadar, jocul asigură vigoarea gândirii, stării de bine, optimismului, revigorează şi intăreşte relaţia interumană.

Beneficiile pe care le aduce un joc în viaţa unui prichindel:

  • stimulează inteligenţa verbală (modul de adresare, citirea, înţelegerea şi aplicarea regulamentelor jocurilor)
  • stimulează inteligenţa logică (jocuri bazate pe deducţii logice, puzzel, jocul de construcţii etc)
  • stimulează inteligenţa muzicală (prin jocuri muzicale care dezvoltă sensibilitatea la sunete, ritmuri, note muzicale şi structura muzicală)
  • stimulează inteligenţa spaţială (jocuri în care copiii îşi pot imagina, pot înţelege şi pot reprezenta vizual cu mai multă uşurinţă concepte geometrice şi spaţiale – puzzle-uri, labirinturi şi modelarea plastilinei)
  • stimulează inteligenţa cinetică (jocul presupune modalităţi în care îţi controlezi mişcările corpului, inclusiv mişcările mai fine, dexteritatea)
  • stimulează inteligenţa interpersonală (prin joc, copiii îşi descoperă calitîţile deţinute de un bun lider, capacitatea de a organiza şi motiva pe ceilalţi )
  • stimulează inteligenţa intrapersonală (jocul oferă situaţii în care copiii îşi educă capacitatea de a-şi explora propriile emoţii şi motivaţii, într-un mod obiectiv, îşi pot cunoaşte reacţiile în anumite situaţii oferite de joc)
  • stimulează inteligenţa naturistă (sunt jocuri care stimulează sensibilitatea faţă de natură, faţă de animale, le oferă copiilor posibilitatea să îngrijească atât plante cât şi animale, să observe etapele de creştere, le oferă cunoştinţe despre clasificarea speciilor de plante şi animale)
  • stimulează inteligenţa spirituală (jocuri care înlesnesc înţelegerea şi percepţia asupra
    originilor omeneşti, a devenirii spirituale, asupra sensului omenirii în timp şi spaţiu).

Principii de dezvoltare pe care trebuie să le avem în vedere în alegerea jocurilor trebuie să fie :

  • stimulare intelectuală
  • interrelaţionare socială
  • acces la noutăţi

Stimulare intelectuală prin: jocul de rol, jocurile logice (şi de strategie), problemele de logică „ce formă lipseşte”, inteligenţă, cunoştinţe, precum şi puzzle-urile fizice şi „mentale”, împreună cu alte modalităţi care transformă gânditul într-o activitate plăcuta, participări la activităţi (concerte, spectacole de teatru, filme, vizitări de muzee etc.). Interrelaţionare socială prin module de dezvoltare personală (atelier de autocunoaştere şi dezvoltare a stimei de sine; atelier de exprimare şi gestionare a emoţiilor). Acces la noutăţi (acces la publicaţii, programe şi emisiuni pentru vârsta preşcolară). În acest fel, un părinte îşi poate petrece timpul alături de copilul său prin joc şi completând cu alte activităţi benefice dezvoltării copilului.

Exemple de jocuri educative:

  • castle logix
  • logic car
  • angry birds
  • crazy office
  • codul culorilor
  • magic forest
  • IQ Puzzler
  • zi şi noapte
  • troy
  • mica sirenă

Probabil că mai sunt părinţi care se confruntă cu dilema ce jocuri să aleagă: cele clasice sau se pot mulţumi cu cele pe TV, calculator, telefon?
„Aş dori să fac o precizare încă de la început şi anume, abandonarea copilului în faţa computerului, telefonului, tabletei sau a televizorului nu este o soluţie educativă. Aşa cum pentru a trăi armonios trebuie să existe un echilibru între toate componentele vieţii noastre, aşa şi copilului trebuie să îi oferi un echilibru în tot ceea ce face sau trăieşte. Aş opta în educaţia extraşcolară a copilului pentru jocuri cu valenţe educative care să îi ajute să se dezvolte armonios atât în plan fizic cât şi psihic şi relaţional. Conform fiecarei etape de vârstă şi necesităţilor de dezvoltare aş opta pentru jocuri clasice, cu suport fizic pe care copilul să le poată mânui, apoi, jocurile de echipă atât clasice cât şi apariţii de ultimă oră sunt foarte utile. Bineînţeles, pentru că optez pentru un echilibru, copilul poate avea acces şi la jocuri pe computer dar să avem grijă să fie unele care să contribuie pozitiv la dezvoltarea copilului. Aş exclude jocurile care îndeamnă la violenţă sau care presupun un comportament sau un limbaj trivial.”

Sunt foarte multe jocuri pe piaţă care contribuie la dezvoltarea atenţiei. În principiu, orice joc de logică şi strategie presupune concentrare. Specialiştii ne asigură că aceasta, concentrarea atenţiei, se dezvoltă în timp, pe măsură ce copilul creşte, prin intermediul activităţilor de tip şcolar sau extraşcolar, însă are nevoie de stimulare şi încurajare din partea părinţilor încă de la vârste fragede. Procesul de concentrare a atenţiei este definit ca abilitatea minţii de a se îndrepta spre un singur lucru sau activitate. Când este mic, copilul are probleme în a se concentra un timp îndelungat asupra unui lucru sau a unei sarcini care îi este atribuită, mai ales atunci când aceasta nu face parte din aria lui de interese sau nu are o plăcere deosebită în a o realiza. „Jocul vine în sprijinul concentrării atenţiei într-un mod plăcut şi captivant. Jocurile de memorare şi concentrare sunt idei grozave pentru a îmbunătăţi memoria şi capacitatea de concentrare. Sunt rapide şi amuzante. Unul motivează copilul să memoreze locaţia unui desen iar celalalt îl ajută să memoreze secvenţe vizuale şi stimuli auditivi. Jucate în mod repetat, circuitele creierului vor fi exersate şi provocate, ceea ce va întări conexiunile şi prin urmare, va îmbunăţi aceste funcţii. Jocurile de tip puzzle; jocurile care recompun din piese-detaliu imagini vizualizate anterior; mai târziu jocul de şah sunt doar câteva exemple de activităţi care facilitează dezvoltarea concentrării atenţiei.”

Şi mai există o altă problemă cu care se confruntă părinţii când sunt în magazinul de jucării, în faţa rafturilor, acolo unde sunt expuse jocurile şi preţurile. Cred că vă este foarte cunoscut următorul scenariu: mergeţi la cumpărături şi copilul aleargă în magazinul de jucării. Intră şi se opreşte acolo unde crede el că a găsit jocul potrivit. Îl alege şi vrea să plece cu el acasă. Tu ca părinte ştii că mai are unul asemănător sau că preţul este prea mare şi nu prea ai vrea să dai banii pe un joc. Ei bine, ce vei face?
„De regulă, jocurile premiate internaţional care presupun mai multe nivele de dificultate şi se bucură de un design deosebit şi materiale superioare de realizare, sunt de regulă scumpe. Avantajul însă vine din faptul că jocul se poate utiliza şi reutiliza cu plăcere de către copil, fără să se plictisească deoarece îl antrenează să descopere noi soluţii. De aceea aş spune să cumpăram jocuri de tip multi-level, chiar dacă sunt mai scumpe, jocuri pe care copilul să le poată juca un timp mai îndelungat, să îi ofere posibilitatea de a descoperi noi dificultăţi şi de a veni cu soluţii. Mai mult decât atat, de regulă aceste jocuri se pot juca atât individual cât şi în grup, deci aceste jocuri pot antrena prieteni, colegi, chiar şi pe părinţi în aşa fel încât copiii se pot bucura împreună de joc. Acest fapt duce la dezvoltarea spiritului de colaborare, prietenie, altruism, necesare unei dezvoltări armonioase a personalităţii copiilor.”

Este bine să îi explicăm copilului (încă de la cele mai fragede vârste ) utilitatea şi necesitatea achiziţionării unui joc sau jucărie. Este bine atunci când copilul îşi doreşte un joc, să îi oferim posibilitatea de a-l testa mai întâi şi apoi veţi hotăra de comun acord să îl şi cumpăraţi. De multe ori copiii sunt atraşi de reclamă sau de modul de prezentare al unui joc şi doresc foarte tare să aibă acel joc, dar imediat se şi plictisesc. „Eu personal merg într-un magazin şi îi las posibilitatea copilului meu să testeze anumite jocuri sau jucării. Am observat că sunt cazuri în care nici nu este necesar să îi explic copilului meu că nu este util să cumparam un anumit joc sau jucărie deoarece singur renunţă. Este foarte bine dacă un copil are puţine jocuri dar de calitate care să atingă foarte multe valenţe educative. O altă modalitate de a convinge copilul de necesitatea cumpărării unui nou joc este şi aceea în care periodic redescoperiţi colecţia de jocuri pe care o are deja copilul acasă, adăugând, dacă este necesar, un alt joc colecţiei deja existente, în aşa fel încât copilul se va confrunta cu ceva nou, completând astfel o colecţie de jocuri la care va apela de câte ori doreşte să se joace. Mai mult, copilul poate face schimb de jocuri cu prietenii săi, încurajând astfel abilităţile de negociere şi interrelaţionare. Încă odată eu pledez pentru tipul de joc multi-level (de tipul „3 ani + „ sau „7 – 99 ani”) pentru că îl antrenează pe copil în a descoperi nivele de dificultate noi şi în aceeaşi măsura îl antrenează şi pe părinte să ia parte la joc.”

Când alegem să cumpărăm jocuri e bine să le alegem pe cele de logică, perspicacitate, strategie şi creativitate apoi jocurile de societate. Câteva exemple ar fi foarte utile, vizitand site-ul www.playsmart.ro.

Locuri de joaca pentru copii

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

--