#VIATACUCOPII

Cum îi facem pe copiii mofturoși să mănânce sănătos?

Scris de Ela Crăciun la 17 noiembrie 2014

Mofturile copiilor pot fi învinse cu multă răbdare și perseverență

Ca mamă a doi copii (mai mult sau mai puțin mofturoși), pot spune că mă confrunt aproape în fiecare zi cu alte și alte provocări, pe măsură ce cresc și, să recunoaștem, pe măsură ce totul în jurul nostru se schimbă cu o viteză amețitoare. Mi se pare că ritmul de creștere al Alesiei este total diferit de cum a fost cel al lui Alex când avea vârsta ei, însă un lucru mi-e clar: când vine vorba de mâncare, aproape toți copiii sunt la fel, se dau în vânt cam după aceleași alimente (de cele mai multe, interzise într-o alimentație sănătoasă) și le refuză cam tot pe aceleași. Preferințele lor se văd până și din satelit și, în vreme ce le mai putem satisface mofturile din când în când, e important să găsim și o manieră eficientă de a-i convinge să priotitizeze anumite alimente și să le transforme, de ce nu, în obiceiuri alimentare și în preferințe culinare.

Cum îi facem pe copiii mofturoși să mănânce sănătos? www.elacraciun.ro

Întotdeauna am vrut să descopăr rețeta magică prin care copiii mei să mănânce ciorbă și mâncăruri gătite, fără să fie nevoie de negocieri prelungite și rugăminți peste rugăminți. Și se pare că, mai greu, mai ușor, am făcut bine, după mi-a spus dr. nutriționist Ruxandra Pleșea: “Dacă aceste obiceiuri alimentare sunt formate la vârste fragede și astfel de feluri de mâncare se consumă zilnic acasă, copiilor li se va părea absolut firesc să le aleagă.”

În momentul în care ne gândim cum alcătuim un meniu pentru micuții noștri, în special pentru cei mai mofturoși dintre ei, e bine, așa cum ne sfătuiește nutriționistul, să ne gândim la calitate, ceea ce presupune ca din acesta să nu lipsească în nicio zi:

  • Macronutrientii: proteine, lipide, glucide
  • Legume și fructe proaspete
  • O cantitate redusă de zaharuri adăugate și de aditivi alimentari

„Este vital să nu ne bazăm pe mâncarea din oraș sau de la chioșc pentru copii. Covrigul, pateul, biscuiții, pizza sunt doar gustări ocazionale și în niciun caz nu intră la capitolul de  mâncare zilnică. Varietatea legumelor, a fructelor și a cerealelor este deosebit de importantă deoarece numai așa poate fi satisfăcut tot necesarul de minerale și vitamine pe termen lung. Nu este de-ajuns să preparăm acasă un sandwich cu ardei în fiecare zi, ci să variem legumele de sezon din acel sandwich cât de mult posibil, să gătim diverse feluri de mâncare cât mai des și să cumpărăm toate fructele de sezon pe care le găsim în piață. Îi ferim pe micuți de aditivii alimentari gătind mai mult acasă și obișnuindu-i cu adevăratul gust al mâncării și al dulciurilor de casă, lucru ce le va prinde bine toată viață atunci când vor compara gustul de plăcintă cu mere făcută de mamă cu gustul altor dulciuri pline de îndulcitori artificiali ce lasă în urma lor chiar o senzație amară”, adaugă medicul nutriționist Ruxandra Pleșea.

Mofturile copiilor pot fi învinse cu multă răbdare și perseverență

Dacă ar fi, însă, să fac un top al mâncărurilor preferate de cei mici, bazându-mă pe experiența mea și a altor mame și, consultându-mă ulterior și cu medicul nutriționistul, mi-am dat seama că există trei categorii care au pus monopol pe gusturile celor mici și care câștiga detașat chiar și în față dulciurilor: pastele, pizza si chiar și nesofisticata ciorbă. Partea bună este, însă că, atunci când vine vorba de primele două, așa cum ne spune nutriționistul, „aceste mâncăruri pot fi foarte sănătoase atunci când sunt preparate ținând cont de câteva reguli. De exemplu, în loc de paste din făină albă le putem oferi copiilor paste din făină integrală  bogată în fibre, însoțite de multe legume, sos roșu, carne slabă sau brânză. Pastele sunt foarte versatile și fiind adorate de către copii, pot fi un pretext foarte bun ca aceștia să consume legume alături de ele, legume atât gătite, cât și crude. Pastele integrale cu avocado,  mărar/rucolă, piept de pui/ curcan și roșii uscate în ulei sau sos pesto sunt preparate delicioase pentru cei mici. Pizza este o alegere bună, dacă preparăm blatul cu făină integrală, dacă folosim multe legume pentru topping și dacă, în loc de mezeluri alegem carne slabă, pește, ton, fructe de mare. Și ketchup-ul face aici diferența: cel gata preparat din magazine conține mult zahăr, aditivi toxici, însă sucul de roșii simplu de casă cu multe plante aromate în el este o variantă foarte sănătoasă.”

Însă, așa cum o știm cu toții, dincolo de aceste mici concesii sau compromisuri pe care încercăm să le facem ca părinți, fără a îngrădi nevoia de a experimenta și poftele celor mici, este important să știm că „sănătatea copiilor depinde de noi și că nu putem da vina pe ei dacă ajung să fie supraponderali, obezi sau  dezvoltă în copilărie boli asociate cu nutriția defectuoasă, precum diabetul zaharat de tip 2. Mofturile copiilor pot fi învinse cu multă răbdare și perseverență, cu timp alocat pentru mesele lor din puținul nostru timp liber, cu exemplu personal și cu multă vorba bună, explicații și informații în legătură cu mâncarea ori de câte ori avem ocazia. Copiilor mici, mai ales, le plac regulile foarte clare, se simt astfel în siguranță, iar câteva astfel de reguli pot fi trasate în legătură cu numărul de mese și cu momentele zilei când se consumă dulciuri (numai după masă, în cantități mici). Nu sunt de dorit nici exagerările sau privarea totală de dulciuri, deoarece aceasta induce frustrare. Însă copiii trebuie să știe clar că dulciurile nu înlocuiesc o masă, că sucurile nu sunt pe post de apă, ci sunt tot dulciuri de consumat cu măsură, că alimentele ambalate din supermarket precum chipsurile, covrigeii, pateurile nu sunt mâncare, ci tot gustări ocazionale și că mâncarea sănătoasă îi face frumoși, deștepți și creativi”, a mai adăugat medicul nutriționist.

Așadar, totul cu atenție și moderație, mai ales când avem de-a face cu copii mofturoși 🙂

 

Photo Credits: www.discovery-zone.com

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

--