#VIATACUCOPII

Cum determinăm copilul să citească

Scris de Ela Crăciun la 28 ianuarie 2013

Cititul rămâne un pas fundamental în procesul de dezvoltare spirituală, intelectuală, personală. Cu cât copiilor le este indusă această premisă de timpuriu, cu atât perspectiva lor ca adult se îmbogățește. Astfel, pentru a ne da mai multe detalii despre importanța cititului de la o vârstă fragedă, cât și despre metodele realizării acestui proces la copii, i-am făcut o vizită psihologului Keren Rosner, care ne-a împărtășit multe informații pe care vă invit să le parcurgeți.

Copilul își va dezvolta dorința și plăcerea pentru citit ascendent, începând de timpuriu. Dacă i se vor citi constant povești , dacă el va observa că oamenii mari, care sunt în preajma lui își alocă timp cititului, va dori și el să facă asta. Chiar de timpuriu copilului i se arată cărți cu desene și i se citesc mici fragmente, urmărind cu degetul cuvintele. Se pot spune povești legate de pliantele colorate, de exemplu, „Zâmbet și culoare”, „Rățușca Mac Mac”, ”Pisoiașul Pisu”, etc. Copilul trebuie învățat să aibă cărțile lui (de povești, de desenat, pliant colorat), de când începe să aducă lucruri, să aibă un loc unde le ține și să le folosescă frecvent. Copilului trebuie să îi induci respectul pentru cărți și citit, cât și beneficiul acestui obicei, în vreme ce adultul trebuie să se bucure, să răsfoiască cu interes cartea adusă și să îi citească o poveste sau un fragment, de pildă „Căsuța din oală”,” 365 de povești”.

Este foarte important dacă micuțul este curios, dacă este constant în dorința lui de a afla ceva , dacă este perseverent. Pentru a deveni un cititor, dacă nu pasionat, măcar constant, copilul trebuie să aibă anumite însușiri și trăsături: puterea de concentrare se număra printre acestea, dar și puterea de înțelegere, cât și o anumită dezvoltare cognitivă. I se vor explica cuvintele noi și ce este cel mai important este să verificați ce a înțeles el în urma a ceea ce i s-a citit sau după ce a lecturat el dacă știe să citească. Nu uitați să îl îintrebați despre ce a ascultat sau a citit și peste o zi sau două. Îi exersați memoria de lungă durată și reevocarea. Ajutați-l să dezvolte ideile și să își imagineze posibile scenarii legate de text.

Dacă un copil nu își va putea susține atenția mai mult timp, el va pierde ideile celor citite și va renunța. Copilul hiperactiv va rămâne cu greu într-o poziție propice și va abandona cititul în favoarea altei activități.

Este deosebit de important cât de bine, corect, coerent, fluent ajunge copilul să citească și cât de bine înțelege ceea ce citește. A ști să citescă corect și rapid este esențial pentru un copil ca să își dezvolte dragostea de lectură. Se începe cu lectura de tipul „Monstrul de la cursele pe mașini”, „Prima zi de școala” cu care el învață să citească. Această abilitate odată însușită împreună cu curiozitate și motivație vor crea un copil avid de lectură, uneori chiar dacă parinții lui au acest obicei sau nu. Pentru un copil care își va însuși cititul cu dificultate va fi chinuitor să citească, pentru că îi va lua mult timp și nu va înțelege complet sensul celor citite. Cu cât copilul asimilează mai rapid, bine și cu sens, cu atât el va fi dispus să citescă pentru că nu depune efort suplimentar. Este adevărat că dacă va fi impulsionat să citescă el își va dezvolta această abilitate care ulterior îl poate face pasionat de cărți. După ce cititul nu este un efort și nu este perceput ca o problemă pentru copilul de 8-9 ani, el poate să fie stimulat să citescă, dacă nu din proprie inițiativă, atunci prin diverse metode sau trucuri. Cărți recomandate de tipul „Cuore – inimă de copil”, „ Din lumea celor care nu cuvântă”, „Basme”, dar și cărți cu tematică modernă, cu personaje din lumea roboților sau a filmelor pentru copii pot stimula acest parcurs. Îi insuflâm pasiunea pentru un subiect, temă, domeniu (animale, astre, mașini, istorie, geografie, etc.), oferim recompense (cadouri, excursii, obiecte pe care le dorește), instigăm competiția cu alți copii, avem un program comun în care fiecare își citeste cartea aleasă, îi stârnim curiozitatea cu un subiect, apoi îi sugeram să găsească amănunte și răspunsuri într-o anumită carte, îi dăm exemple de personalități care au citit și care au ajuns la un nivel special de cunoaștere și realizare: Robinson Crusoe, Prințul Fericit, Legendele Olimpului, Cărti despre animale, zone geografice, scurte povestiri S.F., scurte istorii despre unii inventatori îl vor determina pe copil să se proiecteze în diverse personaje și în variate ipostaze.

La fiecare vărstă este specific un anumit grad de dificultate a lecturii, la beletristică se poate ajunge pe la 12-13 ani. Se începe cu romane scurte, ușor de lecturat și cu un final pozitiv, care conțin lecții de viață, sau romane polițiste pline de suspans , cărți în care să existe dialog și acțiune, ceea ce îi va menține atenția și dorința de a afla mai mult. De asemenea, cărțile despre expediții, experiențe excepționale ale unor personaje eroice, romanele de dragoste pot să fie interesante pentru această categorie de vârstă. Impactul emoțional este mai puternic decât mesajul intelectual. Opțiunile sunt variabile în funcție de evoluția fizică și psihică a copilului. Nu putem impune standarde în acest sens. Fiecare copil are ritmul și evoluția lui proprie, unică. Este posibil ca un copil să nu fie pasionat de citit. dar să aibă un prieten care să îl determine să încerce acestă experiență și să descopere că îi place. Gradul de interes, curiozitate, înțelegere, dezvoltare afectivă, conexiunile pe care le poate face între idei conduc către pasiunea pentru cărți și o anumită frecvență de citit.

Cititul este autogenerator de interes: cu cât citești, cu atât ai mai citi, este generator de idei, imaginație, creativitate, înțelepciune, inteligență.

Comentarii

0 thoughts on "Cum determinăm copilul să citească"

  1. Intr-adevar este foarte important ca parintii sa stimuleze pasiunea copiilor pentru lectura. Din pacate in zilele noastre televiziunea si internetul au o putere de atractie foarte ridicata, si fara o ghidare corecta din partea parintilor copiii vor ajunge sa ignore cartile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

--