#VIATACUCOPII

Ce trebuie să mănânce copiii la micul dejun?

Scris de Ela Crăciun la 10 noiembrie 2014

Mic-dejunul copiilor noștri, o obișnuință sănătoasă, întărită încă din primele lor luni de viață

 În fiecare dimineață, în drumul spre bucătărie, Alesia îmi anunță componența mic-dejunului ei:
       Mami, mami, vreau cereale cu lapte!  -sau-  Vreau oușor!  -sau- Vreau șuncă! (bio, fără E-uri si alte adaosuri toxice)
Alesia la micul-dejun
 
Alex, în schimb, acceptă micul dejun gândit de unul dintre noi, preferatele lui fiind proteinele …din lapte și din ouă. Este, de altfel, un mic om al naturii, un mic adept al vieții la țară. În aerul curat de la țară sau de la munte își găsește el esența bucuriei și a libertății.
 
Ei bine, începutul zilei este momentul care trebuie punctat, neapărat, cu un mic dejun echilibrat, care să asigure aportul de vitamine, minerale și micronutrienți, absolut necesar unei energii bune, care să dureze întreaga zi.
 
Nutriționiștii și medicii pediatri susțin, cu argumente convingătoare, importanța micului dejun pentru vitalitatea și sănătatea copilului. Cum să alcătuim un mic dejun sănătos și cum să determinăm copilul să-l consume, învățăm, astăzi, de la cei mai buni specialiști.
 
Grădinița este prima întâlnire importantă a micuțului cu lumea. În acest mediu, el învață să socializeze și să se conformeze regulilor de grup, precum și activităților educative. Micul dejun luat laolaltă cu ceilalți colegi de grupă, este un moment special al zilei. Conținutul micului dejun, prezentarea și motivarea de a-l consuma fără rezerve sunt datorate unor tactici infailibile, probate în timp, de doamnele educatoare.
 
Dna Elena Riedl, este director educațional la Grădinița Olga Gudynn și o mămică inspirată. A ales să ne împărtășească din experiența ei de amfitrion al unei grădinițe de succes.
 
”Un mic dejun echilibrat pentru copiii de grădiniță, în primul rând este foarte variat, astfel încât, dimineața, copiii pot servi lapte cu cereale, cereale integrale, asortate, combinate cu tartină dulce și sărată. Sunt excluse copiilor mezelurile procesate și pline de E-uri, care, de obicei, nu ar trebui sa existe în meniul lor, indiferent că vorbim de mic dejun, prânz sau gustare. Suntem pentru mâncarea pregătită în grădiniță. În general, copiii sunt fani cereale, de aceea ele sunt prezente cel puțin de trei ori pe săptămână în meniul lor. Sunt greu de convins să consume, de exemplu, tartină pregătită aici, pe bază de linte sau alte legume pe care ei le acceptă mai greu. În general, nu-i forțăm, indiferent că le e foame sau nu, că refuză din start, să mănânce. Punem accent mult pe a-i încuraja să guste și dacă nu doresc să mănânce, îi acomodăm treptat, încercând în  zilele următoare.”
Deci, dacă este mic dejun, cereale integrale să fie!
Mic-dejunul copiilor noștri, o obișnuință sănătoasă, întărită încă din primele lor luni de viață
 
Și tot de aceeași părere este și dr. Mihaela Mușetescu, pediatru și homeopat, un adevărat Înger al picilor mai mici sau mai mari.
“Un mic dejun inteligent ar trebui să conțină cereale integrale cu lapte sau cu iaurt sau cu lapte bătut sau cu sana sau cu chefir îndulcit cu un pic de miere de albină. Este un mic-dejun complet care îi asigură copilului o hrană de calitate, timp de 4-5 ore, pentru că cerealele sunt digerate treptat, treptat.”
 
Cu puțină creativitate, și cel mai anost, dar complet sănătos mic dejun poate fi consumat cu plăcere de copilul care a învățat să spună NU, înaintea altor cuvinte universale.
 
„Modul de prezentare al micului dejun, ne împărtășește, în continuare din experiența ei, doamna doctor, este un mic secret care poate convinge copilul să se lase cucerit de ceea ce este in farfurie. Să-i  facem sandvișelul cu o fățucă zâmbitoare, să folosim produse în culori diferite, care să se asorteze, să-i facă placere copilului. Farfurioara să fie frumos colorată. Și să lege tot felul de povestioare referitoare la micul dejun. Și-n felul ăsta, încet, încet, copilul învață să-și ia micul dejun cu plăcere.”
Ce trebuie să mănânce copiii la micul dejun?
 
„Obiceiurile bune se însușesc de timpuriu”, mai spune doamna doctor Mușetescu. ”Dacă  noi ne-am învăța copilul de mic să mănânce sănătos, cu ritmicitate, ar fi cel mai bine! Adolescentul, oricât de rebel ar fi, are în subconștient bazată ideea că dimineața trebuie să mănânce, la ora zece trebuie să consume un fruct, prânzul să fie prânz, după aceea mâncarea să fie cât mai frugală,  pe lângă toate celelalte prostii pe care le consumă.”
Alesia adora un mic-dejun colorat
 
Un mic dejun echilibrat pentru copilul nostru trebuie să asigure o treime din necesarul energetic, zilnic, adică 30-40%  glucide, 20-30% lipide si 15-20 % proteine. Ceea ce diferă, pentru fiecare categorie de vârstă în parte, este cantitatea, conținutul diverselor grupe alimentare rămânând același. Copilul mic se poate conforma ușor unui regim alimentar sănătos, dar cu cât acesta înaintează în vârstă și capătă autonomie decizională, cu atât mai dificil de îndrumat va fi astfel încât sa respecte reguli de alimentație echilibrată.
 
Ce trebuie să consume un adolescent la micul dejun și ce trebuie să evite să facă, mai bine zis, să nu facă, aflăm de la dr.Daniela Voicu, medic primar gastroenterolog și medic specialist în diabet și nutriție, doctor în științe medicale:
 
”Fiecare are necesități energetice personale adaptate vârstei la care se află. La adolescent e un pic o bătălie pentru că adolescentul este angrenat în alt tip de activitate și tinde să sară peste micul dejun. Eventual, își ia un covrig sau o gogoașă sau merge la un fast food. Un fel de mic dejun pentru un adolescent ar trebui să însemne alimente care să conțină grăsimi, asta înseamnă unt, brânză, lactate, ou și, de preferință, jumătate din cereale să fie cereale integrale. Există studii  făcute, mai ales, în SUA, dar și în Olanda, studii care au arătat că sărirea peste micul dejun predispune, în timp, la acumulare în greutate. Acest obicei de a nu mânca micul dejun se poate însoți de deficite nutriționale în special de vitamina A, de vitamine din complexul B, calciu si fier.”
 
În concluzie, există soluții de alimentație sănătoasă la micul dejun, pentru fiecare categorie de vârstă în parte. Tot ce avem de făcut, noi, părinții, este să perseverăm în obișnuințele bune, să întărim obișnuințele bune încă din primele luni de viață ale copiilor noștri.
 
 
 
Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

--