#TIPS&TRICKS

8 greșeli pe care ar trebui să le eviți ca să te trezești mai ușor dimineața

Scris de Laura P la 06 septembrie 2017

Cu toții cunoaștem sentimentul – când mergem la culcare devreme și dormim 8 ore sau mai mult, uneori tot nu ne simțim suficient de odihniți. De multe ori dăm vina pe stres și pe viața agitată de zi cu zi, dar, uneori, oboseala de dimineață are cauze mai specifice. Iată câteva greșeli care nu îți permit să dormi bine noaptea:

8. Nu ai un orar

Viața noastră își urmează cursul în funcție de ritmul circadian (cunoscut și sub denumirea de ceas biologic), care este un ciclu regulat de alternări între starea de veghe și somn. Dacă mergem la culcare la ore diferite în fiecare noapte, întrerupem acest ciclu, iar rezultatul poate fi amețeala sau oboseala. Cel mai bine ar fi să te obișnuiești să mergi la culcare la aceeași oră în fiecare noapte.

7. Dormi mai mult în weekend

Dacă în timpul săptămânii dormi 5-6 ore pe noapte, iar în weekend de două ori mai mult, întrerupi, din nou, ritmul biologic al corpului. Pe lângă problemele de somn, crește riscul apariției obezității, diabetului de tip 2 și bolilor cardiovasculare. Pentru a le evita, încearcă să nu îți modifici ora de trezire cu mai mult de o oră.

6. Apeși butonul de amânare

Dacă pui alarma să sune cu un sfert de oră mai târziu nu vei rezolva mare lucru. Dacă ajungi în faza profundă de somn te vei trezi simțindu-te și mai obosit/ă. Cel mai bine ar fi să îți setezi alarma la ora la care e absolut necesar să te trezești – și să îți antrenezi voința.


5. Ai prea multă lumină în cameră

Dacă ajunge lumină la ochii tăi, corpul suprimă producția hormonului care induce somnul, melatonina, și tu vei putea avea astfel probleme de somn. Acest efect e valabil atât pentru surse de lumină artificiale, cât și naturale. E recomandat să îți stingi complet toate aparatele electronice din dormitor.

4. Sari peste micul dejun

Micul dejun te ajută să-ți pornești ceasul biologic care calculează timpul până când trebuie să te odihnești. Dacă trece prea mult timp între trezire și prima masă, corpul tău va începe să mărească producția cortizolului, hormonul de stres.

3. Mănânci dulciuri chiar înainte de culcare

A mânca înainte de culcare nu dăunează numai corpului tău, ci și calității somnului. Acest lucru e valabil mai ales în cazul alimentelor cu un indice glicemic ridicat, care mărește nivelul de cortizol din corp. Cel mai bine ar fi să renunți la pizza, prăjituri și cartofi cu cinci ore înainte de a merge la culcare.

2. Un dormitor dezordonat

Dormitorul dezordonat îți amintește de sarcinile pe care nu le-ai îndeplinit în timpul zilei. O cameră curată te va face să vrei să mergi la somn mai devreme.


1. Faci baie sau duș fierbinte chiar înainte de culcare

O baie caldă te va ajuta să te relaxezi, dar nu e bună chiar înainte de culcare. Ar trebui să treacă cel puțin 1.5 ore între baie și momentul în care mergi la somn.

Citește și: Cum să rezolvi problemele pe care le ai cu SOMNUL. Metode confirmate de ȘTIINȚĂ care nu dau GREȘ

Ne petrecem cam o treime din timp dormind. Atât calitatea odihnei, cât și sănătatea noastră generală depind direct de poziția în care dormim și de ceea ce facem înainte să mergem la culcare.

Iată niște recomandări despre cum să dormi bine, pentru a repara problemele de sănătate:

1. Durerea de umăr

Dacă te trezești și te doare un umăr, evită să dormi pe acea parte. Nu e recomandat  să dormi nici pe burtă, deoarece asta duce la alinierea incorectă a umerilor. Cel mai bine e să dormi pe spate, cu o pernă ortopedică subțire sub cap. Ține o altă pernă pe stomac și îmbrățișeaz-o.

2. Durerea de spate

Dacă ai dureri de spate, e foarte important să păstrezi curbele naturale ale coloanei. Dacă salteaua nu e confortabilă, ia-ți una nouă. Cel mai bine ar fi să dormi pe spate. Pune-ți o pernă sub genunchi pentru a recăpăta curbele naturale ale coloanei și pentru a reduce tensiunea din tendoane. Încearcă să pui și un prosop împăturit sub mijloc pentru sprijin suplimentar.

3. Nu poți adormi

Ar trebui să renunți la telefon și la laptop înainte să adormi. Lumina de la ecrane ne afectează ciclul somn-veghe. Evită consumul de cafeină (din cafea, băuturi energizante, suc, ceai negru sau ciocolată) cu cel puțin 6 ore înainte de a merge la culcare. Fă exerciții fizice dimineața și după-amiaza. Asta te ajută să adormi mult mai repede și să-ți tonifiezi întregul corp, îmbunătățindu-ți circulația sanguină.

4. Nu poți să dormi

Dacă te trezești des în timpul nopții, evită să bei alcool înainte de a merge la culcare. Alcoolul întrerupe echilibrul apei din corp și afectează ciclul de dormit. În plus, temperatura camerei în care dormi ar trebui să fie între 20 și 24 grade Celsius.

5. Nu poți să te trezești

Această problemă se poate rezolva foarte ușor. Setează-ți alarma la aceeași oră, chiar și în weekend. Dacă vrei să te trezești devreme, trebuie să mergi la culcare devreme în fiecare seară.

Rutina somnului are un rol foarte important în susținerea organismului prin asigurarea unei minți și a unui corp odihnit.

Dacă nu vrei să ai probleme cu somnul, sunt niște obiceiuri pe care ar trebui să le eviți:

1. Nu mai bea nimic înainte să te culci!

S-ar putea să te trezești de 2-3 ori pentru a merge la baie.

2. Nu dormi la orice ore a zilei!

Formează-ți o rutină pentru somn, astfel încât creierul tău să se poată pregăti pentru asta.

3. Pune dispozitivele electronice deoparte când te culci

Altfel, lumina ecranelor îți va deranja odiha și îți va menține creierul activ.

4. Nu citi chiar înainte de a merge la culcare, ci puțin mai devreme

5. Nu folosi ceasuri deșteptătoare strălucitoare

La fel ca în cazul dispozitivelor electronice, creierul tău va rămâne activ. Alege un ceas cu lumină mai difuză.

6. Nu cumpăra o saltea ieftină!

O saltea de calitate te va ajuta să te odihnești bine și te va menține sănătos.

7. Nu cina cu mai puțin de două ore înainte de a merge la somn

Dacă te culci cu stomacul plin, corpul tău ar putea să rămână trează pentru procesul digestiei.

8. Exercițiile fizice te fac să te simți bine, dar oprește-te cu 3 ore înainte de a merge la culcare

9. Nu prea vei putea dormi cu picioarele reci

Încălzește-le purtând niște șosete.

10. Fă-ți corpul conștient de noapte și somn

Formează-ți un program, du-te la baie, spală-te pe dinți și pe față. Corpul se va pregăti de odihnă.

11. Să nu bei cafea cu mai puțin de patru ore înainte de a te odihni

Cafeina îți fortifică trupul și te face să te simți proaspăt. Bea-o numai când trebuie să rămâi treaz.

12. Dormi în cea mai bună poziție, pentru a evita durerile de spate, umăr sau gât

Încearcă să dormi într-o parte, nu pe burtă sau spate.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

--