#DIETA

Mănânc și mă hrănesc: am declarat război caloriilor goale!

Scris de Ela Crăciun la 25 martie 2016

Am declarat război caloriilor goale!

Oare de câte ori nu ați auzit expresia „mănânci, dar nu te hrănești!”? Ca și mulți alții, și eu m-am gândit ce ar însemna asta.  Bunicul avea o vorbă: „Mănânc primăvara verdețuri, de Paști, mănânc miel și salate, vara nu îmi lipsesc roșiile, vinetele, ardeii și toate celelalte legume, pe care le găsesc în grădină, toamna aleg conopida, varza şi toate cele de toamnă. Iarna nu îmi lipsește purcelul cu toate peparatele din această carne. Sunt pefect sănătos şi nici nu mă plictisec de nicio mâncare.” Asta îmi spunea bunicul când îl întrebam cum de este sănătos şi are toţi dinţii perfect albi fără tratamente. Completa spunând că „în fiecare sezon, mănânc altceva.” Ei bine, bunicul chiar știe ce spunea și chiar așa era. El se hrănea. Nu se plictisea de niciun aliment și era sănătos tun!

Sunt curioasă, tu cum mănânci? Eşti adepta/adeptul principiului că nu cantitatea, ci calitatea alimentelor este „cheia” pentru o sănătate bună? Crezi că viaţa depinde de ceea ce mâncăm sau am fost creaţi ca să mâncăm şi să ne satisfacem absolut toate capriciile culinare?

Este un proverb, cred, care sună fix aşa: „mănânci ca să traieşti sau trăieşti ca să mănânci?” Când l-am auzit pima dată, acum mulţi, mulţi ani, nu am înţeles din prima ce vrea să însemne. Pe vremea aceea, credeam că orice înghiţitură, fie ea de orice, mai ales de dulce, cu aromă de vanilie, cu o textură cât mai catifelată şi delicată precum a şerbetului de trandafiri, ori crocantă precum a cartofilor prăjiţi care merg de minune cu o friptură, toate acestea credeam că mă hrănesc. Aa! Şi să nu uit de cafeaua fierbinte din care nu lipseau laptele şi mierea, toate acestea garnisite din plin cu diferite arome care mai de care mai sintetice.

Ei bine, am înţeles că nu orice aş mânca mă va hrăni, aşa cum am găsit explicaţia pentru faptul că un măr, un ou, puţin piept de curcan, o bucăţică de ciocolată neagră ori un pahar de ceai chiar poate alimenta organismul cu ceea ce are nevoie pentru a funcţiona foarte bine.

Am stat de vorbă şi despre acest subiect cu medicul nutriţionist Ruxandra Pleşea, care ne atrage atenţia la felul în care ne alegem mesele. „Sunt mese compuse din alimente care pot aduce organismului doar calorii goale. Mare atenţie că aceasta este o greşeală capitală în alimenţia şi foarte mulţi români cad în această capcană. Aviz amatorilor de cartofi prăjiţi!”

Fereşte-te de acele mâncăruri care conţin calorii goale:

  • cereale rafinate
  • fursecuri
  • carne prajită
  • pizza
  • hot-dog
  • hamburgeri
  • tot ce înseamnă fast-food
  • chipsuri
  • sosuri
  • maioneză
  • bomboane
  • caramele
  • batoane de ciocolată
  • vată de zahăr
  • bezele
  • bere
  • vin
  • băuturi alcoolice rafinate
  • sucuri din comerţ

„Alimentele care conţin aceste calorii goale aduc un aport foarte mare de calorii care nu ajută în niciun fel sănătatea, ba mai mult, fac rău pentru că sunt sărace în elemente nutritive. Tot ce aduc sunt… kilogramele nedorite. Alegeţi cu atenţie ceea ce puneţi în farfurie”, spune medicul nutriţionist Ruxandra Pleşea.

La polul opus, găsim alimentele care ne hrănesc. Sunt acelea cu calorii bune, adică fără multe calorii sau deloc dacă nu consumăm cantităţi mari, alimente recomandate în dietele de slăbire sau în tratarea diferitelor afecţiuni.

Nu ar trebui să ne lipsească din bucătărie legumele şi fructele:

  • broccoli
  • andive
  • păpădie
  • pătrunjel
  • conopidă
  • ceapă
  • aredi iute
  • alge marine
  • ananas
  • rodii
  • cartof consumat fără grăsimi, dar cu alte legume
  • castane
  • carne de curcan
  • castravete
  • roşii
  • ridichi
  • sfeclă
  • morcov
  • fasole verde
  • hrean
  • lămâie
  • migdale
  • napi
  • mure
  • seminţe de in
  • urzici
  • ţelină
  • vinete
  • varză

Iată câteva ceaiuri sau condimente pe care trebuie să le includem în dieta zilnică:

  • anghinare
  • anason
  • cardamonul
  • coada-calului
  • cimbru
  • chimen
  • coriandru
  • ghimbir
  • dafin
  • mărar
  • mentă
  • muşeţel
  • rozmarin
  • scorţişoară
  • şofran

 

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

--