#VIATACUCOPII

10 sfaturi contra obezităţii infantile

Scris de Ela Crăciun la 24 martie 2016

Cum ne descurcăm cu un copil obez?

Părinţii au un rol esenţial în a-şi ajuta copilul să se simtă iubit și fericit. Cu atât mai mult când e vorba despre un copil predispus la obezitate sau chiar obez. Cei din jurul lui, cu precădere părinții și bunicii, îl pot ajuta să schimbe obiceiurile alimentare, să-şi controleze greutatea şi să își câștige stima de sine.

Sfatul psihoterapeuților este să folosiţi orice prilej pentru a crește încrederea copilului dumneavoastră. Copiii obezi sunt predispuşi să aibă o părere proastă despre ei înşişi. Din păcate, trăim într-o lume care pune preț pe aspectul fizic: cu cât ești mai slab, cu atât ești considerat mai frumos. La fel stau lucrurile și în cazul celor mici.

Chiar dacă aveți un copil predispus la obezitate infantilă, nu e un capăt de lume. Puteți face mici schimbări ale căror rezultate vor fi vizibile și de durată:

  1. Nu vă temeţi să aduceţi în discuţie subiecte despre sănătate şi aspectul fizic. Vorbiţi direct şi deschis cu copiii, fără să îi judecaţi.
  2. Voi, ca părinţi, trebuie să fiți un model pentru cei mici. Asiguraţi-vă că stilul vostru de viaţă nu îi încurajează pe copii la excese alimentare şi sedentarism. De exemplu, sunteți la restaurant și urmează să comandați mâncarea. Nu cereți cartofi prăjiţi cu friptură. Evitați combinațiile nesănătoase, dacă vreţi ca și copilul vostru să le evite. Arătaţi-le cât de gustoasă şi bună este o ciorbă sau o supă cremă de legume, o salată de crudităţi sau un pilaf cu ciuperci. La desert alegeţi o plăcintă de dovleac sau un ştrudel cu mere în locul porţiilor imense de torturi sau prăjituri cu tot felul de creme care mai de care mai grase. Alesiei îi plac foarte mult deserturile, dar am educat-o să mănânce la desert astfel de preparate, şi gustoase şi săţioase.
  3. Nu țineți dulciuri în casă, măcar nu la îndemână sau la vedere, asta dacă nu vreţi ca cei mici să le fure sau să poftească.
  4. Timpul acordat meselor de peste zi trebuie să fie de cel puţin 30 de minute şi trebuie respectat. Poate este dificil la început, însă, după o vreme, vă va intra în reflex. Rezultatele nu vor întârzia să apară.
  5. Una dintre regulile de la care nu trebuie să vă abateți este să NU mâncați în faţa televizorului sau a calculatorului. Staţi la masă si bucuraţi-vă de gustul mâncării. Şi de prezența celor dragi 🙂 Copiii trebuie să deprindă acest obicei. Este benefic nu doar pentru siluetă, dar are multe alte beneficii.
  6. Nu știu cum erați voi în copilărie, dar eu și sora mea când mergeam la bunici, eram cele mai răsfățate…cu bunătăți pregătite de bunica. Acum mă gândesc că noi am fost privilegiate deoarece preparatele de casă sunt mult mai sănătoase. Așadar, în locul dulciurilor din comerț, dați-le copiilor dulciuri făcute în casă. Atenție! Nu exagerați!
  7. Nu îi recompensaţi cu dulciuri. Mai bine recompensaţi-i cu o ieșire la teatru, la film, la o expoziție de artă sau chiar în parc. Sunt multe moduri de a le arăta că merită recompense. 
  8. Reduceți timpul petrecut în faţa televizorului sau a calculatorului. Studiile arată că durata timpului petrecut în fața televizorului și ronțăitul sunt „principalii” factori ai obezității.
  9. Nu îi duceți pe cei mici la fast-food. Și nu îi lăsați să bea sucuri din comerț, chiar dacă producătorii spun că nu conțin zahăr.
  10. Încurajați-i să facă ceea ce le place. Un hobby sau alte activități extrașcolare îi pot face mai activi și își vor consuma energia într-un mod plăcut și eficient.

Sper că nu va fi atât de greu să vă adaptați la un stil de viață sănătos. Din experiența mea cu cei doi prichindei pe care îi am acasă, vă spun că modul cel mai ușor și eficient de a nu se îngrășa este să fiți voi un model. Alesia a înțeles și a învățat că sportul o ajută să crească mare și frumoasă. La fel și Alex. 🙂

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

--